Print Friendly, PDF & Email

پایگاه خبری یزد باما؛به گزارش روابط عمومی، امورفرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد ؛محمدرضا دهقان مهرجردی عنوان کرد: صنایع دستی به آن گروه از صنایع اطلاق می شود که تمام یا قسمت اعظم مراحل ساخت فراورده های آن با دست انجام شود و در چهارچوب فرهنگ و بینش های فلسفی و ذوق و هنر انسان های هر منطقه با توجه به دیدگاههای قومی آنان ساخته و پرداخته می شود و با توجه به قدمت یزد، این استان دارای هنر های سنتی و صنایع دستی شاخصی می باشد که یکی از آنها کاشی هفت رنگ است.

معاون صنایع دستی این اداره کل افزود: کاشی هفت رنگ، به مجموعه ای از کاشی های یک اندازه، یک شکل (معمولاً مربع شکل‏)و یک رنگ گفته می شود که در کنار هم قرار می گیرند تا طرح و نقش مورد نظر بر روی مجموعه آنها (طبعاً بر روی هر کاشی قسمتی از نقش انعکاس می یابد که در ارتباط با کاشی های دیگر کامل می شود‏)اجرا شود و موقعیت نصب آن را به هنگام نماسازی مشخص سازد.

وی خاطرنشان ساخت: کاشی کاری یکی از روش های دل پذیر تزیین معماری در تمام سرزمین های اسلامی است. تحول و توسعه کاشی ها از عناصر خارجی کوچک رنگی در نماهای آجری آغاز و به پوشش کامل بنا در آثار تاریخی قرون هشتم و نهم هجری انجامید که تأثیری کاملاً متفاوت اما همگون و پر احساس ایجاد می کردند.

این مقام مسئول تصریح کرد: هم اکنون حدود یکصد و بیست نفر در پانزده کارگاه واقع در شهرستانهای یزد، تفت و زارچ به تولید کاشی هفت رنگ مشغول هستند.