Print Friendly, PDF & Email

پایگاه خبری یزد باما ؛ به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد ؛ در پیام علی غیاثی ندوشن آمده است:
انا لله و انا الیه راجعون
با کمال تاسف درگذشت هنرمند برجسته سینمای ایران شادروان عباس کیارستمی کارگردان و فیلمسازنام آشنای کشور را به عموم هنرمندان و هنردوستان بویژه جامعه سینمایی کشور تسلیت عرض نموده برای آن هنرمند فقید طلب غفران و رحمت الهی و برای بازماندگان آن مرحوم صبر و بردباری آرزومندم.
علی غیاثی ندوشن
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد

عباس کیارستمی متولد 1 تیر 1319 در تهران   در رشته نقاشی در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران تحصیل کرد.

کیارستمی از سال ۱۳۴۰ یعنی در دهه ۱۹۶۰ به عنوان نقاش تبلیغاتی در آتلیه ۷ و یکی دو مؤسسهٔ دیگر به کار طراحی جلد کتاب، پوستر و آگهی‌های بازرگانی پرداخت. از سال ۱۳۴۶ در سازمان تبلیغاتی نگاره به طراحی و ساختن تیتراژ فیلم پرداخت که نخستین آنها تیتراژ فیلم وسوسهٔ شیطان ساختهٔ محمد زرین دست بود.

طراحی پوستر و ساخت تیتراژ فیلم‌های قیصر و رضا موتوری ساختهٔ مسعود کیمیایی را او انجام داد. مدتی بعد به دعوت فیروز شیروانلو، که مسئولیت «امور سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را داشت به کانون رفت و در سال ۱۳۴۹ فیلم کوتاه نان و کوچه را ساخت.

در سال ۱۳۵۱ فیلم زنگ تفریح را ساخت و با ساخت فیلم مسافر در سال ۱۳۵۳ مطرح شد.

کیارستمی در کارنامه‌ی فیلم‌سازی‌اش ساخت فیلم‌های کوتاه «نان و کوچه»، «زنگ تفریح»، «تجربه»، «دو راه حل برای یک مساله» و .. و فیلم‌های بلند «گزارش» ۱۳۵۶، «اولی‌ها» ۱۳۶۲، «خانه‌ی دوست کجاست؟» ۱۳۶۵، «مشق شب» ۱۳۶۶، «کلوزآپ، نمای نزدیک» ۱۳۶۸، «زندگی و دیگر هیچ» ۱۳۷۰، «زیر درختان زیتون» ۱۳۷۳، «طعم گیلاس» ۱۳۷۶، «باد ما را خواهد برد» ۱۳۷۷، «ABC آفریقا» ۱۳۷۹ را دارد.

او با “طعم گیلاس” موفق به کسب جایزه نخل طلای کن شد. او تنها کارگردان ایرانی است که موفق شده است این جایزه را کسب کند.

کیارستمی در سال 2010 نیز با فیلم “کپی برابر با اصل” در جشنواره کن حاضر شد. این فیلم نیز نامزد دریافت جایزه نخل طلای کن شد.

کیارستمی در کنار فیلمسازی دست تجربه هاییی در عرصه دیگر هنری زد. او تجربه‌های متفاوتی در زمینه‌های مختلف نظیر آهنگسازی، طراحی صحنه، پوستر و لباس، تدوین و حتی بازیگری و رهبری اپرا داشت.

او همچنین در زمینهٔ عکاسی طبیعت شناخته شده‌است و روایت هایی شخصی از شعر شاعران برجسته کلاسیک ایران منتشر کرده است.