منوچهر مشیری:
Print Friendly, PDF & Email

 مستند ساز و پیشکسوت برجسته سینمای ایران پژوهش را جوهره اساسی در فیلم مستند بیان و یادآور شد:رابطه مستقیمی بین پژوهش و تولید یک اثر سینمایی مستند وجود دارد که با احاطه و شناخت بیشتر نسبت به موضوع می توان پیام بهتری را به مخاطب منتقل کرد.

پایگاه خبری یزد باما :   برنده دیپلم افتخار از جشنواره فیلم مستند کشورهای غیر متعهد در پراک با فیلم ” با خاک تا خاک ” گفت:در این جشنواره کارهایی را که دیدم مثل تمام مجموعه کارهایی که برای جشنواره ها ارائه می شوند را می توان با درجه بندی های متفاوتی تعریف کرد-فیلم های قوی و خوب –مستندهای پژوهشی و یا حتی کارهایی که تمایل سازنده را به رعایت جذابیت های جشنواره نشان می داد.در میان فیلم هایی که تماشا کردیم فیلم های گزارشی نیز وجود داشت.
«منوچهر مشیری » افزود:همواره بیش از داوری علاقه مند به حضور در هیات انتخاب هستم چون به طور گسترده تری می توانم فیلم تماشا کنم و از وضعیت تولیدات و ساختارهای مورد توجه فیلمسازان آگاهی کسب کنم.
مشیری ادامه داد:در تماشا و بررسی مجموعه فیلم های مستندی که به دوازدهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه مستند و داستانی رضوی یزد ارائه شده بود نیز گروه هایی از آثار وجود داشت که در زمان مشخصی تولید و برخی حتی در جشنواره های مختلف ارائه می شود و البته این شرایط را در اغلب جشنواره های فیلم کوتاه شاهد هستیم.
دانش آموخته رشته فیلمبرداری از مدرسه عالی رادیو و تلویزیون ایران اظهار کرد:به موضوع انتخاب باید نگاه دیگری داشت زیرا ابتدا گروهی برگزیده می شوند که فیلم هایی را برای ارائه در مرحله داوری انتخاب کنند،پس هیات انتخاب نباید در جایگاه داور اعلام نظر کند و مولفه های مرتبط با موضوع جشنواره ، ساختار تولید اثر و نکاتی که ضرورت توجه به آن در یک اثر مطلوب وجود دارد از نگاه هیات انتخاب باید بررسی شود.
در داوری ها تجربه ها و نظرات شخص نیز می تواند دخیل باشد اما هیات انتخاب باید از این نگاه فاصله گرفته و آثاری که از حد متوسط به بالاتر هستند را بررسی و دست به انتخاب بزند.
کارگردان و نویسنده مطرح کشور در عرصه سینما:در هیات انتخاب سعی شد سلیقه های شخصی را به کار نگیریم و بر اساس ارزش های هنری و تخصصی انتخاب کنیم که اگر این موضوع رعایت نشود با مشکلات زیادی در اعلام نتایج نهایی روبه رو می شویم و این تجربه در برخی جشنواره ها مشاهده می شود.
در فیلم های دوازدهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی یزد کارهای درخشان و خوبی وجود داشت و از سوی دیگر برخی فیلم ها به موضوع جشنواره نزدیک نبود و مفاهیم عام را در بر می گرفت.
در این جشنواره فیلم ها بیشتر با نگاه به موضوعات انسانی مورد توجه قرارگرفت هر چند آثاری داشتیم که در جایگاه خود می توانستند ارزشمند باشند اما با ارزش های این جشنواره منطبق نبودند.
مشیری گفت: در درجه اول یک جشنواره موضوعی تاکید بر این دارد که آثار همسو با موضوعی باشد که از سوی جشنواره انتخاب می شود و اگر بخواهیم در این زمینه بسیار هدفمند برخورد کنیم باید در انتخاب ها سخت گیری و ریز بینی داشته باشیم و علاوه بر نزدیک شدن به موضوع جشنواره آثار بکر را نیز مورد توجه قرار دهیم .
اما در جشنواره های موضوعی انعطاف نشان داده می شود تا آثار بیشتری فرصت ارزیابی و حضور در مراحل نهایی را پیدا کنند.
فعالان علاقه مند به تولید فیلم کوتاه باید شیوه های موفق و کاربردی در این عرصه را مورد توجه قرار دهند و داشتن چارچوب برای کار محدودیت درست نمی کند بلکه ما را راحت تر به هدف می رساند.
کاندیدای بهترین فیلم و بهترین کارگردانی از هفدهمین جشن سینما مستند با اثر ” زبان خاموش ” خاطرنشان کرد: هر موضوعی در عرصه مستند جوهره واقعی خود را دارد و فرد مستندسازی که موضوعی را انتخاب می کند باید نسبت به آن احاطه و شناخت داشته باشد که این هم تنها از پژوهش و تحقیق همه جانبه بر می آید که اگر جزئیات موضوع مشخص نباشد نمی توان آن را به شکل عمیق و تاثیرگذاری منتقل کرد .
وقتی کاری با ایده مبتنی بر شناخت و کامل شروع شود در جریان کار نیز مستند ساز آسان تر پیش خواهد رفت و نگاه پژوهشی اینجا تعیین کنند است اما متاسفانه برخی کمتر به آن می پردازند.
موسس شرکت فیلم سازی دید نو گفت:بیشترین فرصت را باید برای شناخت موضوع و ساختار فیلم مورد نظر گذاشت و با بازبینی محل به موضوع نزدیک شد و از دیدگاه کارشناسان و صاحب نظران استفاده کرد و نباید سریع شیفته رسیدن به تصویر برداری شد.
مواردی در جشنواره ها هست که سلیقه ای مطرح و جوایزی می گیرند و الگو می شوند و نباید از چنین آثاری تقلید و کپی برداری کرد، این موضوع باید مهار شود تا با اندیشه و پشتوانه فنون تخصصی بتوان آثار مناسب و موفقیت های خوب را کسب کرد.