Print Friendly, PDF & Email

پایگاه خبری یزد باما ؛ به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان یزد: نامزدهای نهایی چهاردهمین دوره جایزه ادبی قلم زرین در حالی معرفی شدند که نام جلال توکلی نویسنده مطرح استان یزد نیز در میان نامزدهای بخش داستان بزرگسال به چشم می خورد.
وی با رمان ضد صهیونیستی «پایان یک نقش» در این دوره شرکت کرده و موفق شده به جمع شش اثر منتخب این بخش راه پیدا کند. قرار است از میان این آثار با برگزاری یک جلسه داوری کتاب‌های برگزیده یا تقدیری شناخته شوند.
در اولین دوره جایزه قلم زرین نیز از جلال توکلی برای کتاب «ریاح» که اولین رمان فارسی در مورد فلسطین است، تقدیر شده بود.
این نویسنده در رمان «پایان یک نقش» به مسائل و مشکلات درون‌سیستمی، زندان‌های رژیم اشغالگر قدس و بحران صهیونیسم اشاره می‌کند و معضلاتی را که صهیونیست‌ها سعی در مخفی نگه‌داشتن آن دارند، آشکار می‌کند.
توکلی در این کتاب برای ارائه داستانش از قالب یادداشت و نامه‌نگاری که یک قالب متنوع و مناسب برای جذب مخاطب می باشد، استفاده کرده است.
اما در آخر تعهد جلال توکلی به‌عنوان یک نویسنده نیز قابل‌تقدیر است که کتاب را به‌پاس احترامی که برای شهدا قائل است به ارواح شهدای دانشمند هسته‌ای کشورمان، شهیدان مسعود علی محمدی، مجید شهریاری، مصطفی احمدی روشن و داریوش رضایی‌نژاد که به دست شیطان‌صفتان موساد به شهادت رسیدند، تقدیم می‌کند.
رمان خواندنی «پایان یک نقش» در ۲۴۸ صفحه با شمارگان ۲۵۰۰ نسخه در سال ۹۴ توسط انتشارات سوره مهر حوزه هنری چاپ و منتشر شد.
جلال توکلی ـ نویسنده داستان کوتاه و رمان ـ متولد 1348 و کارشناس مرمت آثار تاریخی است. وی داستان نویسی را از سال 1363 زیر نظر استاد محمد رضا سرشار (رضا رهگذر) آغاز کرد و سپس در واحد ادبیات حوزه هنری زیر نظر سایر استادان این رشته به کسب تجربه پرداخت.
از این نویسنده توانا تاکنون مجموعه داستان های «آن خال»، «گوهر عمر»، «چشم ها، آن چشم ها»، «بال های زخمی» و «ریاح» ( داستان بلند) منتشر شده است.
جایزه قلم زرین که از سال 1381 کار خود را آغاز کرده، معتبرترین و با سابقه ترین جشنواره ادبی غیردولتی کشور است که توسط انجمن قلم ایران برگزار می‌شود. این جایزه هرساله به جز سال‌های 83 و 86 برگزار شده است.
چهاردهمین دوره این جایزه ادبی به دبیری محمدرضا اصلانی در پنج بخش داستان بزرگسال، داستان کودک و نوجوان، شعر بزرگسال، شعر کودک و نوجوان و پژوهش و نقد ادبی برگزار می شود.
آیین اختتامیه چهاردهمین دوره جایزه قلم زرین هر سال همزمان با روز قلم (14تیرماه) برگزار می‌شد اما امسال به دلیل همزمانی آن با ماه مبارک رمضان، این مراسم 19 تیرماه با معرفی برگزیدگان و تقدیر از آثار منتخب در سالن سوره حوزه هنری برگزار خواهد شد.