Print Friendly, PDF & Email

پایگاه خبری یزد باما ‎؛به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان یزد: کتاب «سه کاهن» روایت داستانی مجید قیصری از دوران کودکی پیامبر اسلام (ص) با حضور کوچک زاده رئیس حوزه هنری یزد، رفیعی رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان یزد، نویسنده اثر و جمعی از نویسندگان، هنرجویان داستان نویسی و علاقه مندان در پلاتو حوزه هنری یزد نقد و بررسی شد.
در این رمان حلیمه دایه پیامبر در تلاشی قابل توجه، سعی دارد تا جان پیامبر را از گزند کاهنان نجات دهد.
در این جلسه اسدالله شکرانه از نویسندگان مطرح استان با اشاره به ویژگی های کتاب«سه کاهن» گفت: نویسنده در این اثر از مفهوم انسانی استفاده کرده و من محور این رمان را حلیمه می دانم چون اگر او نبود داستان به شکل دیگری روایت می شد اما محور اصلی داستان را وجود مبارک حضرت رسول اکرم(ص) می بینم. آن وجود گرانقدر در زبان، محتوا و مضمون شاکله این رمان است.
وی افزود: به اعتقاد من این کتاب یک رمان تاریخی نیست و بر اساس شاخص هایی که دارد، یک رمان انسانی است.
شکرانه با اشاره به اینکه تعهد و دغدغه هایی که حلیمه داشته به زیبایی در متن داستان بیان شده، ادامه داد: به نظر من نویسنده در این رمان زبان بازی کرده نه حادثه پردازی. این اثر، رمان ماجرایی نیست چرا که پیش از این داستان لو رفته و آغاز و پایان آن را می دانیم و ماجرا هم داستان را پیش نمی برد ولی زبانی که این ماجرا را پرداخت کرده داستان را پیش می برد.
این نویسنده زبان رمان «سه کاهن» را زبانی بسیار خوب و جان دار دانست و اظهار داشت: کاش این زبان مبتنی بر اصول روانی زبان این گونه بود.
وی با بیان اینکه ما با روایت شناسی در رمان روبرو هستیم، گفت: رمان داستان را به گونه ای روایت می کند که نویسنده می خواهد و سعی دارد آن را به مخاطب هم منتقل کند. در این اثر نیز مخاطب وقتی با یک پس زمینه ذهنی با آن روبرو می شود می بیند که نویسنده توانسته به خوبی با مخاطب ارتباط برقرار کند.
نویسنده کتاب «زیباشناسی مفاهیم در گویش یزدی» با تأکید بر اینکه هر کس قصد ورود به عرصه رمان دارد باید زبان رمان را به خوبی بشناسد، افزود: متأسفانه در رمان «سه کاهن» یک جاهایی احساس کردم این زبان، زبان دقیق علمی رمان نویسی نیست. زمان این رمان، زمان داستان کوتاه است، زمان رمان نیست. در حقیقت خیلی جسارت می خواهد یک نفر ورود پیدا کند به یک زمان محدود و بخواهد یک رمان خلق کند اما ساز و کارهایش را نویسنده به خوبی می دانسته، موازی سازی هایی که انجام داده و زمان را نگه داشته تا به یک زمان طبیعی نزدیک نشود از موفقیت های خوب این رمان است که من در بحث ها کمتر می بینم به آن اشاره شود.
شکرانه با اشاره به اینکه زمان عامل ساخت حیات انسانی است، ادامه داد: در این اثر، زمان شخصیت ها را ساخته و در طول زمان شخصیت ها خودشان و تردیدهایشان را کشف کرده اند، همه اینها در این اثر قابل درک و بررسی است اما زمان یک مقداری گم می شود و طبیعی می شود و همان موقع نیز مشکل رمان شروع می شود.
وی شناخت فضای اتفاق و فضایی که آدم ها در آن زندگی می کنند را ضروری دانست و گفت: ما در اینجا حق داریم فضا سازی رمانی انجام دهیم ولی حق نداریم آنچه را که در تاریخ وجود پیدا کرده مخدوش کنیم، یعنی محل زندگی، بر افراشتن چادر و گفتگوهایی که بین قبیله اتفاق می افتد اگر می توانست به زبان قوم بنی سعد نزدیک تر باشد به نظر من می توانست رمان را قوی تر کند.
این نویسنده در همین زمینه ادامه داد: هر چند در رمان چند نمونه را از زبان حارث به حلیمه می بینیم اما زیبایی های این زبان باید در طول رمان بیشتر خودش را نمایان کند تا چنانچه اثر خواسته باشد به یک زبان دیگر ترجمه شود قدرتش را داشته باشد.
مجید قیصری هم در این جلسه به دغدغه های خود از نوشتن این رمان اشاره کرد و گفت: در این رمان دغدغه من این بوده که اینجا نوری هست که از ابتدا قرار بوده به آن وجود مبارک تعدی کنند اما خداوند او را حفظ کرده و هنوز هم در حال نور افشانی است که ما باید از آن بیشتر استفاده کنیم.
وی در پاسخ به این سؤال که چرا داستان از زبان پیامبر بیان نمی شود، گفت: زیرا داستان کودکی حضرت بیان می شود و آن وجود مبارک از همان دوران کودکی در حال تلألو است، از سوی دیگر باید راهکاری برای نزدیک شدن به ائمه اطهار(علیهم السلام) پیدا کنیم و این یک پیشنهاد متنی است که ما چگونه می توانیم آن بزرگواران را وارد متون داستانی خودمان کنیم.
نویسنده کتاب «سه کاهن» ادامه داد: ما هر روز با ائمه اطهار(علیهم السلام) و حضرت محمد(ص) زندگی می کنیم ولی متأسفانه هیچ متنی که مستقیم به آن عزیز پرداخته باشد، نداریم و به نظرم این یک شکل روایت از من بود.
وی در همین رابطه اظهار داشت: فکر کردم اگر آدم های حاشیه ای را در متن بیاورم و آنها را پر قدرت کنم اما دقیقاً محور و نوری که در متن می تابد مرکز ثقلش وجود مبارک حضرت رسول(ص) باشد بهتر است. من سعی کردم این کار را انجام دهم و خیلی نزدیک نشوم، خیلی سعی نکردم از دیالوگ هایی در متن استفاده کنم که دیگران بگویند سند این مطالب کجاست؟ من سعی کردم خیلی انسانی با یک مادر معمولی با آن امانتی که به او سپرده شده برخورد کنم و خیلی سعی نکردم وارد امر قدسی و امر تاریخی شوم.
در ادامه برخی از شرکت کنندگان به بیان دیدگاه ها و نظرات خود درباره کتاب «سه کاهن» پرداختند که قیصری به پرسش های آنان پاسخ داد.
قیصری همچنین درباره نخستین دوره جشنواره خاتم گفت: در این جشنواره که بهار سال آینده با محوریت سیره پیامبر اسلام (ص) برگزار می شود، سعی داریم حرکتی درباره داستان کوتاه انجام دهیم و این کم کاری را جبران و دین خودمان را به آن حضرت ادا کنیم.
به گفته وی علاقه مندان تا 15 فروردین مهلت دارند آثار خود را با موضوع پیامبر خاتم به دبیرخانه جشنواره در تهران ارسال کنند.
خواندن بخشی از کتاب «سه کاهن» توسط کرامت یزدانی از نویسندگان استان و بازدید از نمایشگاه عکس های فیلم محمد رسول الله (ص) ساخته مجید مجیدی در نگارخانه حوزه هنری از دیگر برنامه های این مراسم بود.
کتاب «سه کاهن» در قطع رقعی و 184 صفحه با شمارگان 3 هزار نسخه توسط انتشارات عصر داستان منتشر شده است.
مجموعه داستان «صلح»، رمان «جنگی بود، جنگی نبود»، مجموعه داستان های «طعم باروت» و «نفر سوم از سمت چپ»، رمان «ضیافت به صرف گلوله» مجموعه داستان «سه دختر گل‌فروش» (برنده جایزه قلم زرین سال ۸۵)، رمان «باغ تلو»، مجموعه داستان «گوساله سرگردان»، رمان «طناب‌کشی» و … از دیگر آثار مجید قیصری است. این نشست با همکاری حوزه هنری یزد و اداره کتابخانه های عمومی شهرستان یزد برگزار شد.