Print Friendly, PDF & Email

محمدمهدی شرافت روز یکشنبه در تشریح عملکرد دوساله این اداره کل به ایرنا گفت: در راستای گسترش سرمایه گذاری در استان 43 مجوز برای ساخت تأسیسات گردشگری صادر شده که این موضوع نشانگر افزایش رو به رشد گردشگران و همچنین آماده سازی مردم بیش از پیش مردم برای بازدید از گردشگران است.
وی افزود: یکی از مهمترین اقدامات اجرایی که در این مدت انجام شده ارسال پرونده ثبت جهانی شهر تاریخی یزد به یونسکو است که با تلاش بی وقفه کارشناسان این اداره کل و سازمان میراث فرهنگی با هشت میلیارد و 500 میلیون ریال بتازگی ارسال شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی یزد اضافه کرد: پرونده شهر تاریخی یزد پنجم بهمن ماه به یونسکو ارسال شد تا مرکز میراث جهانی پس ازارزیابی پرونده پیشنهادی، تصمیم نهایی خود را در اجلاس سال ‎2‎0‎1‎7نسبت به جهانی شدن یزد اعلام کند.
شرافت خاطرنشان کرد: آماده سازی و ارسال پرونده نامزدی ثبت جهانی یزد نخستین پرونده شهر تاریخی و فرهنگی ایران است که پرونده آن با کمک و همکاری کارشناسان عالی میراث فرهنگی در تهران و استان یزد و همچنین مسئولان دستگاه های شهری تهیه و تدوین شد.
این مسئول از دیگر اقدامات دو سال فعالیت دولت تدبیر و امید را مرمت و بازسازی برخی آثار تاریخی عنوان کرد و گفت: در این خصوص مرمت و تملک 608 اثر تاریخی استان با هزینه ای بالغ بر 137میلیارد و 638میلیون ریال را از سال 92 تاکنون انجام داده ایم که در نوع خود منحصر به فرد بوده است.
وی درباره وضعیت آثار ثبت ملی استان یزد با اشاره به شناسایی 6750 جاذبه گردشگری تاریخی و طبیعی در این استان افزود: از این تعداد 23 درصد یعنی 1590 مورد به ثبت ملی رسیده که آمار مناسبی در کشور است.
شرافت با بیان اینکه شهر یزد دارای خانه های با ارزش و با قدمت تاریخی است که مرمت، احیا و نگهداری از آنها جزء وظایف اصلی این اداره کل به حساب می آید و در این راستا در دو سال گذشته 398 خانه ایرانی در سطح استان با هزینه 31 میلیارد و 500 میلیون ریال مرمت شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی یزد، ساماندهی و لایروبی قنوات یزد (قنات زارچ ، حسن آباد‏)‎و همچنین باغ های جهانی دولت آباد یزد و پهلوان پور مهریز را از طرحهای اجرایی در سطح جهانی ذکر کرد و افزود: همچنین در راستای ثبت جهانی فناوری بادگیر در سال جاری مرمت 50 بادگیر تاریخی در سطح استان به انجام رسیده است.
وی درباره عملکرد بخش صنایع دستی در دو سال گذشته از 92 تا 94 نیز با اشاره به لزوم زنده کردن صنایع فراموش شده افزود: در این مدت باز زنده سازی رشته های زری بافی و احرامی بافی که رو به فراموشی می رفت با همت کارشناسان این اداره کل و همکاری صنعتگران پیشکسوت این رشته ها انجام شده است.
شرافت در ادامه درباره عملکرد امسال و شش ماهه اول میراث فرهنگی استان تصریح کرد: 43 نشان ملی و بین المللی مرغوبیت کالا (مهر اصالت‏)‎نیز در بخش صنایع دستی به صنعتگران صنایع دستی این استان اهدا شده که برای استان افتخاری قابل توجه است.
وی افزود: در این مدت 100 اثر غیرمنقول فرهنگی ـ تاریخی، 10 اثر منقول، پنج اثر و همچنین 6 اثر ناملموس در سطح استان به ثبت آثار ملی کشور رسیده است.
استان یزد یکهزار و 600 اثر تاریخی ثبت شده غیرمنقول و 600 بنای تاریخی ثبت شده ملی دارد که میزبان گردشگران داخلی و خارجی است.
این استان 2270 هکتار بافت تاریخی دارد که شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه 743 هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، شهر کار و کاریز و کاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه ها، شیرینی، شهر قنات و قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب شناخته می شود.
این استان هم اکنون در کنار اصفهان و فارس به عنوان مثلث گردشگری ایران مقصد بسیاری از سفرهای تفریحی و توریستی و علمی گردشگران داخلی و خارجی است.