Print Friendly, PDF & Email

 اولین جلسه ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر ویژه نوروز 1397 در استان یزد با حضور اکثریت اعضا برگزار گردید.

پایگاه خبری یزد باما : به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، این جلسه به ریاست مدیرکل دفتر امور شهری، روستایی و شوراهای استانداری و با حضور مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به عنوان دبیر ستاد و اعضای دیگر کمیته در محل سالن شهید موحدین استانداری و با دستور کار ارائه دستورالعمل اجرایی ساماندهی و ارتقای خدمات سفر ویژه نوروز 1397 برگزار گردید.

“فاطمه دانش یزدی” مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد و دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر استان در ابتدای این جلسه گزارشی از عملکرد ستاد اجرایی خدمات سفر نوروز 96 را ارائه نمود و در ادامه باتوجه به دستورالعمل ساماندهی و ارتقای خدمات سفر ویژه نوروز 97 عنوان کرد: در راستای اجرای این طرح مشخص نمودن سیاستها، اهداف و استراتژی های بلند مدت ستاد هماهنگی خدمات سفر، برنامه ریزی به منظور ارائه خدمات شایسته به مسافران و گردشگران، اجرای سیاستهای کلی و برنامه های ابلاغی ستاد مرکزی،  ارائه پیشنهادهای کاربردی به ستاد مرکزی جهت بهبود روشها و فرآیندهای اجرایی در استانها، استفاده از ظرفیتهای شورای برنامه ریزی و توسعه استان و کارگروه تخصصی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، معرفی ظرفیتها و توانمندی های گردشکری استان به شیوه ها و مدلهای نوین، هماهنگی های اداری و پشتیبانی مربوط به ستاد، نظارت  بر تاسیسات و موسسات گردشگری، نظارت سایر صنوف ارایه دهنده خدمات به مسافران و گردشگران، تهیه، تدوین و اجرای برنامه های فرهنگی، اجتماعی در سطح استان، اطلاع رسانی، تبلیغات و راهنمایی مسافران و گردشگران، ایجاد نظام پاسخگویی مناسب برای گردشگران، شناسایی نقاط قوت و ضعف، تهدیدها و فرصتها و ارائه راهکارهای پیشنهادی به ستاد و استخراج و پردازش آمار و اطلاعات از جمله برنامه های طرح ساماندهی و توسعه خدمات سفر ویژه نوروز 97 می باشد.

دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر استان در ادامه با بیان اینکه کمیته خدمات حمل و نقل، کمیته خدمات امداد و نجات، کمیته خدمات انتظامی، امنیتی و ترافیک شهری، کمیته هماهنگی امور شهرداریها، کمیته هماهنگی امور دهیاری ها،کمیته خدمات اسکان و رفاه، کمیته نظارت و تنظیم  بازار، کمیته ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات، کمیته خدمات بهداشتی، سلامت و محیط زیست، کمیته اطلاع رسانی تبلیغات، امور فرهنگی و فضای مجازی و کمیته برنامه ریزی و آمار از کمیته های ستاد خدمات سفر استان یزد می باشد، گفت: دقت در طراحی و چاپ کتاب، بروشور و نقشه های ویژه نوروز، همکاری و هماهنگی کامل مراکز اقامتی با میراث فرهنگی، تجهیز مسیرهای گردشگری، المان های شهری، نظافت و ترافیک شهر از جمله مواردی است که باید با دقت ویژه ای توسط مسئولین ارگان ها مدنظر قرار گیرد.

دانش یزدی همچنین با بیان اینکه 60 درصد اسکان مسافران نوروزی در استان یزد در مدارس انجام می شود، گفت: استفاده از ظرفیت انجمن ها و تشکل های فعال استان نقش مهمی در میزبانی مطلوب از گردشگران دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد در پایان تشکیل ستادهای سفر شهرستانی توسط فرمانداران را مسئله بسیار مهمی دانست و افزود: فرمانداران باید برنامه های سفر را دستور کار خود قرار دهند و تا قبل از عید چندین جلسه تشکیل گردد تا بتوانیم در ایام تعطیلات به بهترین نحو پذیرای میهمانان نوروزی باشیم.

در ادامه جلسه نمایندگان کمیته های زیرمجموعه ستاد اجرایی خدمات سفر با توجه به ثبت جهانی یزد گزارشی از فعالیت ها و برنامه های پیش بینی شده و در نظر گرفته برای نوروز 97 را ارائه نمودند.

مدیرکل دفتر امور شهری، روستایی و شوراهای استانداری یزد و ریاست جلسه نیز در این نشست اظهار داشت: سفر امروزه در جامعه ایرانی به بخشی از فرهنگ تبدیل و نهادینه ‌شده است.

“محمود شاکری شمسی” با بیان اینکه خانواده‌ها از مسافرت ‌های آسان استقبال می‌کنند؛ ادامه داد: در فرصت‌هایی که برای سفر پیش می‌آید، خانواده‌ ها سعی می‌کنند تا به مسافرت بروند لذا باید برنامه‌ای داشته باشیم که خاطرات خوبی از استان یزد با خود ببرند و نهایت لذت و آرامش را در سفر به این استان داشته باشند.

این مقام مسئول در ادامه با تأکید بر حفظ فرهنگ اصیل یزدی در اجرای برنامه‌ های ستاد نوروزی اضافه کرد: مراقب بازار و کالاهایی که در ایام نوروز در استان عرضه می‌شود باشیم تا از محصولاتی که برند یزد است سوء استفاده نشود.

او همچنین با تأکید بر افزایش نظارت جدی و مستمر بر بازار و ارائه کالا و خدمات افزود: تلاش کنیم به‌ عنوان یک یزدی مسائل نظارتی را اعمال کنیم و در این زمینه با هیچ فردی تعارف نداشته باشیم.

شاکری شمسی با بیان اینکه نوروز امسال با ثبت جهانی شهر یزد همراه شده تصریح کرد: لازم است در ایامی که برای تعطیلات نوروزی در پیش داریم در چارچوب شرایط ثبت جهانی و اجرای برنامه‌ ها اقدام کنیم.

مدیرکل دفتر امور شهری، روستایی و شوراهای استانداری یزد با اشاره به اینکه دستورالعمل اجرایی ستاد خدمات سفر ابلاغ خواهد شد و احکام با امضای استاندار خواهد بود؛ عنوان کرد: فرمانداران نیز به ‌عنوان مسئولان اجرایی در شهرستان باید پیگیر امور باشند و گزارش کار را با شناسایی مشکلات ارائه کنند.

این مقام مسئول همچنین در خصوص ارزیابی عملکرد شهرستان‌ها در ایام نوروز اظهار داشت: ارزیابی را امسال به ‌طور جدی خواهیم داشت و انتخاب شهرهای نمونه در حوزه گردشگری با همکاری فرمانداران برای معرفی شهر برتر در مدیریت خدمات گردشگری خواهد بود.

شاکری شمسی در پایان اشاره ای به برخی اقدامات صورت گرفته از سوی افراد فاقد مجوز و نظارت درزمینه اسکان مسافران داشت و نظارت دقیق و ساماندهی منازل استیجاری و خانه های مسافر را خواستار شد.

گفتنی است: برگزاری نوروزگاه ها در شهرستان های استان، برگزاری اولین سمپوزیوم مجسمه های خشتی در شهر تاریخی یزد، ساماندهی وردودی های شهرستان ها، توزیع کالای تنظیم بازار در موعد مقرر، آماده سازی اقامتگاه های بوم گردی و کمپ های کویرنوردی، نظافت و آراستگی نمازخانه های و سرویس های بهداشتی سطح استان، نورپردازی و روشنایی بافت و اماکن تاریخی، نظارت دقیق بر واحدهای اقامتی و پذیرایی، ساماندهی تبلیغات نوروز و … از دیگر مواردی بود که در این جلسه مطرح گردید و در پایان مقرر شد تمام مسئولین کمیته ها نسبت به برگزاری جلسات منظم قبل از سال 97 اقدام نموده و آمادگی کامل جهت استقبال از مسافران نوروزی در حوزه خود را داشته باشند