Print Friendly, PDF & Email

پایگاه  خبری یزد باما ؛ به گزارش بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا علیه السلام – نمایندگی یزد؛طیبه فلکیان از اعضای هیئت انتخاب بخش داستانی یازدهمین جشنواره فیلم کوتاه رضوی یزد است. او سرپرست دفتر انجمن سینمای جوانان یزد بوده و حالا چند سالی است مسئول امور استان‌ها و مناطق انجمن سینمای جوانان کشور است. آیینه، خانه سفید است، نایریکا و … از جمله ساخته های اوست. فلکیان پیش از این انتخاب و داروی بسیاری از جشنواره های سینمایی کشور را برعهده داشته است. او معتقد است باید برنامه های حوزه فیلم کوتاه عملیاتی شود در غیر اینصورت دستاورد مهمی در این حوزه نخواهیم داشت.

خانم فلکیان شاخصه های اصلی شما برای انتخاب فیلم ها چه بود؟

با توجه به اینکه جشنوارۀ فیلم کوتاه رضوی دارای یک بخش با موضوع اصلی و بخش سبک زندگی می باشد نحوۀ انتخاب فیلم را از دو زاویه مدنظر داشتم. اول اینکه فیلم های کوتاه چه از لحاظ فرم و چه از نظر محتوا دارای ساختار فیلم کوتاه باشند. دوم اینکه فیلم هایی که با موضوع اصلی جشنواره ارائه شده اند چقدر در نحوۀ پرداخت آن موضوع در فیلم کوتاه موفق بوده اند. مسأله ای که برای من شخصاً اهمیت دارد این است که وقتی با یک موضوع مشخص فیلم های متعددی ساخته می شود اول زاویۀ دید و اینکه با چه نگاهی فیلم سازان به این موضوع پرداخته اند بسیار مهم و دارای اولویت است.

بحث موضوعی بودن جشنواره، از موضوعاتی است که همیشه در خصوص آن بحث شده چه اندازه پایبند بودن به موضوع اصلی جشنواره و در عین حال خلاق بودن را در فیلم ها دیدید؟

این بحث بسیار مهم و اساسی مربوط به ساختار جشنواره ها می باشد. اما بطور مختصر بیان می کنم. متأسفانه پایبندیِ فیلم های این دوره از جشنواره به موضوع اصلی بسیار کم و از لحاظ خلاقیت هم متأسفانه فیلم ها در حد انتظار ظاهر نشدند. در سطح دنیا جشنواره های متعددی برگزار می شود که با موضوعات آزاد هستند اما موازی با آن جشنواره هایی هستند که موضوع مشخص و واحدی را دنبال می کند و این جشنواره ها بدلیل محدودیت موضوعی که دارند بسیار مهم و تأثیرگذار بوده و سطح کیفی و کمی فیلم ها را در مورد آن موضوع افزایش می دهند و یک قداست موضوعی را به همراه دارد. البته اینکه وقتی جشنواره ای با یک موضوع خاص شروع شود و بعد در گذر زمان بخش های متعددی را به آن اضافه کنند به نظر من نشان از عدم برنامه ریزی صحیح برای آن موضوع در طول یک سال فعالیت و شاید بیشتر بوده است. ما باید سعی کنیم با برنامه ریزی و ایجاد زیرساخت های بنیادی برای موضوعی بودن جشنواره و ترغیب فیلم سازان برای ساختن فیلم با نگاه به موضوع مدنظر، در راستای تحکیم بخشیدن به هدف جشنواره گام برداریم.

شما سال هاست در انجمن سینمای جوان فعالیت دارید، با توجه به تجربیات خودتان تا چه اندازه می توان به آینده فیلم سازی به خصوص فیلم کوتاه امیدوار بود؟

زمانی می توان به آینده فیلم کوتاه در ایران امیدوار بود که در ابتدا فیلم کوتاه را به عنوان یک مدیوم مستقل، مجزا و بصورت حرفه ای ببینیم و به این باور، ایمان داشته باشیم. این نیازمند سرمایه گذاری حرفه ای برای تولید فیلم کوتاه می باشد. چند سالی است که بحث پیرامون این مورد مهم در حوزۀ فیلم کوتاه در کشور مطرح می شود و متأسفانه شاهد تغیر اساسی چه از لحاظ آموزشی و چه از لحاظ تولیدی در کشور نیستیم. اگر برنامه ها در حد گفتمان و ارائه نظر باقی بماند و عملیاتی نشود هیچ دستاورد مهمی در حوزۀ فیلم کوتاه در آیندۀ ایران نداریم. اینکه ما بسنده و تکیه به یک یا دو فیلم موفق کوتاه در کشور کنیم برای فیلم کوتاه ایران راه گشا نیست. آموزش و تعالیم درست و حرفه ای به هنرجویان و فراهم کردن بستر درست و حرفه ای بدون دغدغۀ مالی برای تولید فیلم آن ها از مسائلی است که تمام سازمان های مرتبط با فیلم کوتاه باید برای نیل به این مقصود برنامه ریزی دقیق و جامع داشته باشند.

به نظر شما سهولت دسترسی به ابزار سینما، باعث شده افرادی با تخصص کم وارد عرصه فیلمسازی شوند یا اینکه می توان از آن به عنوان یک فرصت یاد کرد؟

ببینید فرصت زمانی به بار می نشیند که در پشت آن آموزش و تخصص استاندارد قرار گرفته باشد. اینکه ما بستر را آماده کنیم و توانمندی در آن وجود نداشته باشد مثل رفتن به کنار دریا می باشد که امکان شنا کردن وجود دارد اما اگر شما آموزش شنا کردن را ندیده باشید و به داخل آب بی افتید فقط دست و پا می زنید و امکان غرق شدن زیاد است.

در حال حاضر جشنواره فیلم کوتاه رضوی چه جایگاهی در بین جشنواره های سینمایی دارد؟

با توجه به اینکه جشنواره های متعددی در حوزۀ فیلم کوتاه در کشور برپا می گردند، جشنواره هایی که موضوعی هستند متمایز و بسیار ارزشمند می باشند. و می توانند محفلی برای ایجاد خلاقیت و نوآوری باشند. جشنوارۀ فیلم کوتاه رضوی با توجه به موضوع مهم و اساسی ای که دارد اگر در سال های آتی بصورت دقیق برنامه ریزی شود در رشد و توسعۀ فرهنگ مذهبی و اعتقادی ما به کشور و جهانیان در عرصۀ ملی و بین المللی بسیار کارآمد و از جایگاه والا و ارزشمندی برخوردار خواهد بود. امروز ما نیازمندیم که با ارائه جشنواره های موضوعی، به احیاء فرهنگ ها، آداب مذهبی و سنتی کشور و اشاعۀ فرهنگ ایرانی اسلامی بپردازیم و این مهم با برنامه ریزی های علمی، نوین و کارآمد محقق می گردد