Print Friendly, PDF & Email

پایگاه خبری یزد باما ؛ مستند «خاطرات خانه متروک» فیلمی جذاب و تکان دهنده از رویدادهای جنگ جهانی اول در ایران، به کارگردانی مهدی فارسی در پلاتو حوزه هنری یزد به نمایش درآمد.

پایگاه خبری یزد باما ؛به گزارش روابط عمومی حوزه هنری یزد: در راستای اهداف و برنامه‌های «خانه فیلم» این مرکز، مستند «خاطرات خانه متروک» به نویسندگی و کارگردانی مهدی فارسی، شامگاه دوشنبه 8 شهریور با حضور کوچک‌زاده رئیس حوزه هنری یزد، نجفی معاون سیمای مرکز یزد و جمعی از هنرمندان و فعالان عرصه سینما در پلاتوی حوزه هنری اکران شد.

این فیلم سال 1394در مدت 84 دقیقه به تهیه کنندگی محسن یزدی و مرکز مستند سوره حوزه هنری تولید شده است.
این مستند تاریخی با نگاهی گذرا به پاره‌ای از رخدادهای جنگ جهانی اول در ایران، وقایعی پراکنده، خاطرات تلخ و فراموش شده، دست نوشته‌ها و نقل قول‌‌های منتسب به شاهدان عینی در مقطع 4 ساله جنگ جهانی را از ابتدا تا انتها در 10 فصل به تصویر می‌کشد.
پرهیز از شیوه‌های متداول فیلم‌سازی در مستندهای تاریخی مانند بهره‌گیری از مصاحبه‌‌ با کارشناسان حوزه‌ تاریخ و یا بازسازی رخدادهای تاریخی با بازیگر و به شیوه‌ فیلم‌های داستانی موجب شده تا گروه سازنده با جمع آوری حجم زیادی از اسناد و عکس‌های کم‌‌یاب سال‌های جنگ جهانی اول، ساختار بصری متفاوتی را در این مستند خلق نماید که این از ویژگی‌های «خاطرات خانه متروک» است.
دیگر عوامل فیلم عبارتند از؛ گوینده متن: ناصر طهماسب، پژوهشگر: سیروس سعدوندیان، انسیه جهانشاه و زینب ثانی، تصویربردار: سید حسن سیدی پریشان، فیروز باقرزاده، صدابردار: آرمان نقش جهان، صداگذار: محمدجواد فارسی، مهرداد جلوخانی و آهنگساز: مقداد شاه حسینی.
مستند «خاطرات خانه متروک» نامزد بهترین تحقیق و پژوهش نهمین جشنواره سینما حقیقت و نامزد بهترین دستاورد فنی و هنری (تصویربرداری) سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر بوده است.