Print Friendly, PDF & Email

استاندار یزد گفت: در گذشته جریان مستمر تولید آثار فرهنگی و هنری در استان یزد نسبت به کل کشور کم بود ولی امروز حرکت‌ها و اقدامات خوبی در این عرصه بویژه در زمینه نویسندگی انجام شده است.

به گزارش پایگاه خبری یزدباما به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان یزد: استاندار یزد در دیدار رئیس حوزه هنری استان که در دفتر استاندار برگزار شد، با اشاره به جایگاه ارزشمند حوزه هنری و ظرفیت‌های این نهاد در عرصه هنر گفت: در حوزه هنری یزد جمع خوبی حضور دارند و می‌توانند به تحرک و پویایی بیش از پیش شهر جهانی یزد کمک کنند.
“محمدعلی طالبی” در این دیدار که احمد ترحمی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، سالکی معاون فرهنگی حوزه هنری یزد و تعدادی از کارشناسان این نهاد هم حضور داشتند اظهار داشت: با توجه به جایگاه فرهنگ در استان و ظرفیت‌های خوبی که برای بروز توانمندی‌های فرهنگی، هنری و ادبی در این شهر وجود دارد، می‌توان با تحرک بیشتر و هم‌افزایی نهادها و کانون‌های فرهنگی در راستای پویایی و اعتلای فرهنگ و هنر این شهر گام برداشت.
وی با بیان اینکه با برنامه‌ای منسجم و هم‌افزایی تلاشگران عرصه فرهنگ و هنر می‌توان به پویایی و تحرک بیشتر این بخش کمک نمود و ظرفیت‌های بالقوه را به بالفعل تبدیل کرد افزود: استان یزد در سطح کشور به همین ویژگی شناخته می‌شود که امیدواریم در آثار هنری هم بتواند این ظرفیت را نشان دهد.
استاندار یزد با بیان اینکه در گذشته، آثار هنری که بتواند یزد و ظرفیت‌های آن را به خوبی نشان دهد، اندک بود و توسط تک ستاره‌ها بروز و ظهور داشت و تمام می‌شد گفت: با گزارشی که ارائه شد، آینده هنر استان امیدوار‌کننده است.
دکتر طالبی ادامه داد: در گذشته جریان مستمر تولید آثار فرهنگی و هنری در استان نسبت به کل کشور کم بود ولی خوشبختانه امروز حرکت‌ها و اقدامات خوبی در این عرصه بویژه در زمینه نویسندگی صورت گرفته است.
وی با تأکید بر لزوم همراهی و همکاری همه دستگاه‌ها برای شتاب بخشی به فعالیت‌های فرهنگی، هنری در استان خاطر نشان کرد: باید دستگاه‌های فرهنگی و هنری در مقاطع مختلف گرد هم جمع شوند و با هماهنگی، هم‌افزایی و انرژی مشترک فعالیت‌های فرهنگی، هنری تأثیرگذار و ارزشمندی را انجام دهند.
استاندار یزد در پایان با بیان اینکه شاید فرصت به دست آمده امروز برای فعالیت در زمینه‌های فرهنگی، هنری و ادبی، دیگر به راحتی قابل تکرار نباشد اظهار داشت: امروز زمینه انجام کارهای فرهنگی، هنری و اجتماعی در استان بیش از گذشته است و امیدواریم حوزه هنری هم رسالت خود را در این عرصه به خوبی انجام دهد.
در ابتدای این دیدار رئیس حوزه هنری یزد با ارائه گزارشی از اقدامات، فعالیت‌ها و برنامه‌های این نهاد در سال 97 و هفته هنر انقلاب اسلامی در سال جاری گفت: در دیدار رمضانیه شاعران و اهالی فرهنگ و ادب با رهبر معظم انقلاب که به نوعی مهمترین شب شعر سالانه ادبی کشور محسوب می‌شود، پنج شاعر از استان یزد حضور داشتند و حجت‌الاسلام پرنیان مسئول دفتر طنز حوزه هنری یزد نیز شعر طنزی را در آن جلسه قرائت کرد.
محمدصادق کوچک‌زاده افزود: با افتتاح دفتر طنز، برگزاری جشنواره طنز مکتوب و راه‌اندازی محافل ماهانه طنز «قندشکن» از بهمن 1395 و همچنین برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی، امروز استان یزد به عنوان یکی از پایگاه‌های فعال طنز مکتوب کشور شناخته می‌شود.
وی کشف، پرورش و معرفی استعدادهای هنری و ادبی را از جمله اهداف این نهاد دانست و ادامه داد: سعی می‌کنیم هر سال یک رمان نویس جوان و خلاق به جامعه ادبی استان و کشور معرفی و اثر او را چاپ و منتشر کنیم.
وی با اشاره به اینکه در دو سال گذشته، دو رمان توسط نویسندگان جوان و نوظهور استان توسط این مرکز تولید و یکی از این آثار با نام «برنامه‌نویس» منتشر شد از انتشار رمان دوم در سال جاری با عنوان «واو» به نویسندگی اسماعیل واقفی خبر داد.
رئیس حوزه هنری استان انتشار نمایشنامه‌های فاخر و قوی را از دیگر برنامه‌های این نهاد برشمرد و گفت: در هفته هنر انقلاب اسلامی از 7 کتاب در زمینه‌های مختلف از جمله کتاب نمایشنامه «کاکوتی» با موضوع دفاع مقدس رونمایی و نمایش آن نیز اجرا و تحلیل شد.
کوچک‌زاده در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به تولید و انتشار کتاب‌های مرجع و پژوهشی در خصوص انقلاب اسلامی در استان همچون «دهم فروردین»، «گزیده افتخار» و «روزشمار انقلاب اسلامی در یزد» اظهار کرد: در حال حاضر 8 اثر از جمله کتاب خاطرات و مبارزات آیت الله ناصری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد آماده چاپ است.
وی برگزاری 5 محفل «خاطره پایداری»، برگزاری 6 محفل طنز «قندشکن»، تولید و اجرای 5 اثر نمایشی، تولید 7 فیلم‌ داستانی، مستند و برنامه تلویزیونی، برگزاری 130 جلسه تخصصی آموزش هنر، خلق بیش از 70 اثر هنری در بخش تجسمی و برگزاری 52 نشست‌ تخصصی اکران و تحلیل فیلم‌ را از مهمترین برنامه‌های این نهاد در سال 97 برشمرد.