Print Friendly, PDF & Email

پایگاه خبری یزد باما ؛ به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد ؛

در ابتدای سال ٩۵،اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد جشنواره استانی موسیقی کویر نشینان را برگزار نمود.

این جشنواره در دو بخش جنبی و رقابتی برگزار شد و گروه‌های موسیقی استان یزد که آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کرده بودند، به نوازندگی پرداختند.

در بخش رقابتی این جشنواره، گروه نوازی موسیقی سنتی ایرانی و پاپ، گروه نوازی سازه‌های کوبه‌ای، آهنگ ‌سازی، پژوهش موسیقی ایرانی و شاخه‌های شادمانه‌های مذهبی اجرا شد.

نخستین جشنواره استانی موسیقی کویرنشینان یزد با شرکت ٢٩ گروه در بخش‌های مختلف جشنواره و به مدت سه روزبرگزارگردید.

سومین کنگره ملی شعر روستا یکی دیگر از برنامه های مهم اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد بود که در فروردین ماه سالجاری در شهرستان خاتم انجام شد.

در این کنگره علاوه برتقدیراز برگزیدگان آثار از شاعران پیشکسوت استان یزد، محمدی کویر، الهام‌بخش، زکریا اخلاقی و طباطبایی ندوشن تجلیل شد.

شعرخوانی، رونمایی از کتاب اشعار شاعران شهرستان خاتم همچنین رونمایی از کتاب برگزیده آثار سه دوره کنگره ملی شعر روستا، تجلیل از شاعران پیشکسوت و … از برنامه‌های سومین کنگره ملی شعر روستا بود.
اما به مناسبت ٢٣ اردیبهشت با نام روز یزد برنامه های متنوع فرهنگی و هنری در محل برنامه های جنبی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با حضور علاقه مندان به حوزه یز دشناسی برگزار شد.
در این برنامه که به همت این اداره کل و برخی از دستگاههای استان برگزار شد ؛ سخنرانی ، نمایشگاه آثار تاریخی و مشاهیر یزد، اسناد مرتبط ، کتابهای مهم نویسندگان برجسته ، تئاترخیابانی و فیلم هایی مرتبط با یزد به اجرا در آمد.

بر اساس این گزارش ، پخش فیلم مستند مرحوم آذر یزدی خادم قرآنی و پدر ادبیات کودک و نوجوان در برنامه روز یزد از دیگربرنامه های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در این روز بود.این فیلم مستند برای اولین بار با توجه به برپایی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران پخش و اکران شد.
همچنین رونمایی از پنج عنوان کتاب مرتبط با اخوان ثالث از دیگر برنامه های مهمی بود که در این روز با حضور سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
این پنج کتاب با توجه برگزاری نخستین همایش ملی مهدی اخوان ثالث در یزد در سال گذشته اخیرا چاپ و منتشر شده است.همچنین در این آیین کتاب فرهنگ عامه یزد نیز رونمایی شد.
برگزاری دومین کنگره ملی شعر توحیدی هم از دیگر برنامه های مهم اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد طی این دوماه گذشته بوده است.
این مراسم که ابتدا با شعر خوانی شاعران منتخب کشوری آغاز شد به منظور ترویج شعر رسالت‌مند و الهی و ایجاد فضایی مناسب برای رویکرد شاعران به مسأله توحید و آفرینش اشعار با مضامین منطبق با نخستین اصل اعتقادی اسلام و نیز احیای شعرهای توحیدی در دو بخش بزرگسال و کودک و نوجوان شروع بکار کرد.
موضوعات کنگره مضامین منطبق با اصل توحید شامل تسبیح و ستایش حضرت معبود، نیایش و گفت‌وگو با خداوند یکتا و بی‌همتا، سپاس و شکرگزاری به درگاه احدیت، تجلی آفریدگار در آفریده‌ها، توصیف جلوه های پیوند و ارتباط میان بنده و معبود ازلی و … بودکه ٢٢٧شاعر از برجسته ترین شاعران، ازسراسر کشور و با ۶٠٠ اثر در کنگره شرکت کردند.
اما برای اولین بار جشنواره مد و لباس نیز در استان یزد برگزار شد. این جشنواره با حمایت کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و همراهی اداره کل رهنگ وارشاداسلامی استان یزد و شهرستان اردکان با هدف حفظ و احیای فرهنگ بومی و اسلامی در طراحی لباس، تحقق شعار اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل، ایجاد فضای رقابتی بین طراحان و ترغیب مردم به بهره‌گیری از لباس و پوشش بومی ،حفظ و تقویت فرهنگ و هویت اسلامی و ایرانی، ارج نهادن، تبیین و ترویج الگوهای بومی و ملی، هدایت بازار تولید و فراهم ساختن فضای رقابتی در بین فعالان این عرصه و همچنین ترغیب مردم به پرهیز از  انتخاب و مصرف الگوهای بیگانه در شهرستان اردکان برگزارشد.
این جشنواره در ٣‌بخش، لباس‌های بانوان در اجتماع، شامل انواع مانتوها، لباس مجلسی و پوشش سخت برگزار شد اما بیشترین رویکرد این جشنواره در خصوص محورهای پوشش زنان، طراحی و بحث‌های علمی پوشش و لباس با برگزاری کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی و همچنین برگزاری نمایشگاه‌های مرتبط در این حوزه بود.
به مناسبت هفته گرافیک هم برنامه های این هفته هنری در یزد متنوع و درخورشایسته بود. نمایشگاه آثار طراحان و کتب تخصصی این رشته در گنجینه فرهنگ و هنر یزد،مراسم جشن سالروز تاسیس انجمن طراحان گرافیک و اختتامیه نمایشگاه آثارهنرمندان،نشست های تخصصی با موضوعات ؛نمایش آثار برتر، بحث و گفتگو با موضوع هویت سازمانی ، موشن گرافیک در محل گنجینه فرهنگ و هنر یزد از برنامه های مهم این هفته هنری بوده است.